REGULAMIN UDZIAŁU W PROJEKCIE
„Odnawialne Źródła Energii - pilotażowy projekt przygotowujący wielkopolskie szkoły zawodowe do poszerzenia oferty edukacyjnej o technologie OZE”
§1. Definicje
Określenia użyte w niniejszym regulaminie udziału w projekcie, zwanym dalej „Regulaminem”, oznaczają:
1. DC Edukacja – DC Edukacja Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Gdańsku, 80-280 Gdańsk, ul. Szymanowskiego 2, wpisana do Rejestru Przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Gdańsk-Północ w Gdańsku, Wydział VII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem 0000082940; wysokość pokrytego kapitału zakładowego: 150.000,00PLN; NIP: 585-10-00-020, REGON: 190399322.
2. WAZE – Wielkopolska Agencja Zarządzania Energią Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, 61-823 Poznań, ul. Piekary 19, wpisana do Rejestru Przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem 0000342479; kapitał zakładowy: 1.078.000,00PLN; NIP: 778-146-71-26, REGON: 301268178.
3. POKL – Program Operacyjny Kapitał Ludzki zatwierdzony decyzją Komisji Europejskiej z dnia 28 września 2007 r.
nr K (2007) 4547.
4. Projekt – Projekt „Odnawialne Źródła Energii - pilotażowy projekt przygotowujący wielkopolskie szkoły zawodowe do poszerzenia oferty edukacyjnej o technologie OZE”, o numerze POKL.09.02.00-30-100/11 realizowany przez DC Edukacja w partnerstwie z WAZE, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytetu IX, Działania 9.2, POKL.
5. Biuro Projektu – 61-823 Poznań, ul. Piekary 19.
6. Organizatorzy – DC Edukacja i WAZE.
7. JST – Jednostka Samorządu Terytorialnego z woj. wielkopolskiego.
8. Kandydat(ka) – Nauczyciel(ka) i/lub Dyrektor(ka) i/lub Uczeń(nnica) aplikujący(a) do udziału w Projekcie zainteresowany(a) podniesieniem kwalifikacji poprzez udział w Szkoleniach OZE i/lub Warsztatach Metodycznych i/lub Warsztatach dla Szkolnych Liderów i/lub Zajęciach Pozalekcyjnych.
9. Uczestnik(czka) – Kandydat(ka) spełniający(a) warunki uczestnictwa w Projekcie, zakwalifikowany(a) do udziału w Projekcie.
10. Portal Projektu – internetowy serwis Projektu dostępny pod adresem: www.9oze.edukacja.com.
11. Konkurs – Konkurs projektów uczniowskich o tematyce OZE realizowany w ramach Projektu zgodnie z Regulaminem Konkursu dostępnym na Portalu Projektu.
§2. Informacje o Projekcie
1. Projekt realizowany jest w terminie od 30 marca 2012 roku do 30 kwietnia 2013 roku.
2. Obszar realizacji Projektu obejmuje woj. wielkopolskie.
3. W ramach Projektu przewidziano następujące działania:
a) Warsztaty dla Szkolnych Liderów(ek)
b) Szkolenie OZE oraz Warsztaty Metodyczne dla Nauczycieli(ek)
c) Wyposażenie Szkół w: mobilne zestawy edukacyjne do prowadzenia eksperymentów OZE, komputer przenośny wraz z oprogramowaniem oraz zestawy materiałów dydaktycznych
d) Zajęcia pozalekcyjne o tematyce OZE dla Uczniów(ennic)
e) Konkurs projektów o tematyce OZE opracowanych w ramach zajęć pozalekcyjnych
f) Prezentacje konkursowych projektów w Szkołach
g) Praktyki Uczniowskie
h) Konferencja podsumowująca Projekt
4. Szkolenia i warsztaty realizowane w ramach Projektu odbywają się w dni robocze, w godzinach pracy Nauczycieli(ek) i/lub Dyrektorów(ek).
5. Zajęcia pozalekcyjne dla Uczniów(ennic) realizowane w ramach Projektu odbywają się w trybie popołudniowym, po lekcjach.
6. Zajęcia dydaktyczne w Projekcie realizowane są w formie zajęć stacjonarnych oraz wyjazdów studyjnych.
7. Szczegółowe informacje o Projekcie, treść niniejszego Regulaminu, wzory dokumentów zgłoszeniowych, program zajęć oraz terminy ich realizacji publikowane są w Portalu Projektu.
§3. Warunki uczestnictwa
1. Szkoła – do Projektu może przystąpić Szkoła, która w dniu przystąpienia do Projektu spełnia łącznie następujące kryteria rekrutacyjne:
a) Znajduje się na terenie woj. wielkopolskiego.
b) Organem prowadzącym Szkołę jest JST.
c) Szkoła jest publiczną ponadgimnazjalną Szkołą zawodową dla dzieci lub młodzieży.
d) Szkoła jest zainteresowana poszerzeniem oferty edukacyjnej o nowy zawód i wprowadzeniem nowego kierunku nauczania: technik systemów i urządzeń energetyki odnawialnej.
e) Organ prowadzący Szkołę podpisał Umowę wniesienia wkładu własnego JST w ramach Projektu.
2. Szkolny Lider(ka) – do Projektu może przystąpić Dyrektor(ka) Szkoły, który(a) w dniu przystąpienia do Projektu spełnia łącznie następujące kryteria rekrutacyjne:
a) płci – wsparciem objętych zostanie 5 Kobiet i 25 Mężczyzn,
b) osoby pracujące na stanowisku Dyrektora(ki) lub v-ce Dyrektora(ki) Szkoły, zatrudnione na etacie w publicznych ponadgimnazjalnych szkołach zawodowych dla dzieci lub młodzieży,
c) osoby zatrudnione na terenie woj. wielkopolskiego,
d) osoby zainteresowane podniesieniem kwalifikacji poprzez udział w Warsztatach dla Szkolnych Liderów(ek),
3. Nauczyciel(ka) – do Projektu może przystąpić Nauczyciel(ka), który(a) w dniu przystąpienia do Projektu spełnia łącznie następujące kryteria rekrutacyjne:
a) płci – wsparciem objętych zostanie 9 Kobiet i 51 Mężczyzn,
b) osoby pracujące w zawodzie Nauczyciela(ki) zatrudnione na etacie w publicznych ponadgimnazjalnych szkołach zawodowych dla dzieci lub młodzieży,
c) osoby zatrudnione na terenie woj. wielkopolskiego,
d) osoby zainteresowane podniesieniem kwalifikacji poprzez udział w Szkoleniach OZE oraz Warsztatach Metodycznych realizowanych w ramach Projektu.
4.Uczeń(ennica) – do Projektu może przystąpić Uczeń(ennica), który(a) w dniu przystąpienia do Projektu spełnia łącznie następujące kryteria rekrutacyjne:
a) płci – wsparciem objętych zostanie 36 Kobiet i 324 Mężczyzn,
b) osoby niepracujące, nieaktywne zawodowo,
c) osoby uczące się na terenie woj. wielkopolskiego,
d) nie są Uczniami(ennicami) ostatniej klasy (klasy kończącej szkołę).
e) osoby zainteresowane podniesieniem kwalifikacji poprzez udział w Zajęciach pozalekcyjnych realizowanych w ramach Projektu,
f) osoby zainteresowane udziałem w Praktykach zawodowych.
5. Szkolenia OZE oraz Warsztaty Metodyczne przeznaczone są dla 60 Nauczycieli(ek), w tym 9 Kobiet oraz 51 Mężczyzn.
6. Warsztaty dla Szkolnych Liderów przeznaczone są dla 30 Dyrektorów(ek), w tym 5 Kobiet oraz 25 Mężczyzn.
7. Zajęcia pozalekcyjne przeznaczone są dla 360 Uczniów(ennic), w tym 36 Kobiet oraz 324 Mężczyzn.
8. Praktyki Uczniowskie przeznaczone są dla min. 270 Uczniów(ennic), w tym 27 Kobiet oraz 243 Mężczyzn.
9. Projekt skierowany jest łącznie do 450 Uczestników(czek), w tym 50 Kobiet oraz 400 Mężczyzn.
§4. Zasady rekrutacji
1. Szkoła – Szkoły do udziału w Projekcie zgłaszane są przez JST. Nabór Szkół jest otwarty dla Szkół spełniających kryteria określone w §3.
2. Szkolny Lider(ka) – nabór Szkolnych Liderów(ek) jest zamknięty, Szkolnymi Liderami(kami) zostaną Dyrektorzy(ki) Szkół uczestniczących w Projekcie, którzy spełniają kryteria określone w §3 oraz wezmą udział w Warsztatach dla Szkolnych Liderów(ek).
3. Nauczyciel(ka) – nabór na zajęcia realizowane w ramach Projektu jest zamknięty. Dyrektorzy(ki) Szkół uczestniczących w Projekcie wybierają Nauczycieli(ki) o kwalifikacjach najbardziej zbliżonych do tematyki OZE, spełniających kryteria określone w §3, którzy(re) wezmą udział w Szkoleniach OZE oraz Warsztatach Metodycznych.
4. Procedura rekrutacyjna składa się z następujących etapów:
a) zapoznanie się z niniejszym Regulaminem,
b) wypełnienie i podpisanie Zgłoszenia udziału w Projekcie, w tym Oświadczenia o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych,
c) dostarczenie wypełnionych i podpisanych oryginałów ww. dokumentów do Biura Projektu,
d) zweryfikowanie przez Organizatorów dokumentów złożonych przez Kandydatów(ki) pod kątem spełnienia kryteriów zawartych w §3 ust. 1 niniejszego Regulaminu,
e) zakwalifikowanie Kandydata(ki) na Szkolenie OZE oraz Warsztaty Metodyczne,
f) wypełnienie i podpisanie przez Uczestnika(czkę) Deklaracji uczestnictwa w Projekcie oraz Formularza gromadzenia danych do systemu PEFS.
5. Uczeń(nica) – nabór na zajęcia pozalekcyjne dla Uczniów(ennic) jest otwarty dla Uczniów(ennic) spełniających kryteria określone w §3. Uczniowie(ennice) w każdej Szkole zostaną zrekrutowani(ne) przez Opiekuna(kę) Grupy - Nauczyciela(kę) wyznaczonego(ą) przez Szkolnego Lidera(kę). Preferowani będą Uczniowie(ennice) klas zawodowych rekomendowani przez Wychowawców(czynie). Za rekrutację Uczniów(ennic) odpowiadają Nauczyciele(ki) uczestniczący(e) w Projekcie. Procedura rekrutacyjna Uczniów(ennic) składa się z następujących etapów:
a) zapoznanie się z niniejszym Regulaminem,
b) wypełnienie i podpisanie Zgłoszenia udziału w Projekcie (w przypadku Uczniów(ennic) niepełnoletnich dokumenty podpisuje Rodzic lub Opiekun(ka) Prawny(a)), w tym Oświadczenia o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych,
c) dostarczenie wypełnionych i podpisanych ww. oryginałów dokumentów do Biura Projektu,
d) zweryfikowanie przez Organizatorów dokumentów złożonych przez Kandydatów(ki) pod kątem spełnienia kryteriów zawartych w §3 ust. 1 niniejszego Regulaminu,
e) zakwalifikowanie Kandydata(ki) do udziału w Projekcie,
f) wypełnienie i podpisanie przez Uczestnika(czkę) Deklaracji uczestnictwa w Projekcie oraz Formularza gromadzenia danych do systemu PEFS (w przypadku Uczniów(ennic) niepełnoletnich dokumenty podpisuje Rodzic lub Opiekun(ka) Prawny(a)),
g) osoby, które ze względu na ograniczoną liczbę miejsc nie będą mogły uczestniczyć w Projekcie, zostaną wpisane na listy rezerwowe.
6. Kandydaci(ki), którzy nie złożą wszystkich prawidłowo wypełnionych dokumentów, o których mowa w ust. 5 nie zostaną zakwalifikowani do udziału w Projekcie.
7. Organizatorzy zawiadomią niezwłocznie Kandydatów(ki) o zakwalifikowaniu ich do udziału w Projekcie, umieszczeniu na liście rezerwowej albo o niezakwalifikowaniu ich do udziału w Projekcie.
8. Dokumenty złożone w Biurze Projektu przez Kandydatów(ki) i Uczestników(czki) nie podlegają zwrotowi.
§5. Uprawnienia i obowiązki Uczestników(czek) Projektu
1. Udział w Projekcie jest bezpłatny dla Uczestników(czek), z zastrzeżeniem postanowień ust. 12-13.
2. Organizatorzy zapewnią Nauczycielom(kom) biorącym udział w Projekcie bezpłatnie, z zastrzeżeniem postanowień ust.
12-13:
a) udział w zajęciach stacjonarnych w wymiarze 48 godzin dydaktycznych w tym 32 godz. Szkolenia OZE oraz 16 godz. Warsztatów Metodycznych,
b) materiały szkoleniowe,
c) zaświadczenie ukończenia szkolenia,
d) catering,
e) zakwaterowanie części Nauczycieli(ek).
3. Nauczyciel(ka) zobowiązuje się do:
a) Uczestniczenia i ukończenia Szkolenia OZE oraz Warsztatów Metodycznych.
b) W przypadku Opiekuna(ki) Grupy Uczniowskiej –zrekrutowania do udziału w Projekcie grupy 12 Uczniów(enninc), w tym co najmniej 2 Uczniów(eninc) ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi1. Przy rekrutacji zobowiązuje się do przełamywania stereotypów dotyczących płci i promowania udziału Uczennic w Projekcie.
c) W przypadku Opiekuna(ki) Grupy Uczniowskiej – realizacji zajęć pozalekcyjnych z wybranymi przez siebie Uczniami(ennicami), podczas których zostanie opracowany projekt konkursowy o tematyce OZE.
d) W przypadku Opiekuna(ki) Grupy Uczniowskiej – przygotowania prezentacji projektu konkursowego (prezentacja w Szkole przed 100 Uczniami(ennicami))
4.Organizatorzy zapewnią Szkolnym Liderom(kom) biorącym udział w Projekcie bezpłatnie, z zastrzeżeniem postanowień ust. 12-13:
a) udział w zajęciach stacjonarnych w wymiarze 16 godzin dydaktycznych Warsztatów dla Szkolnych Liderów,
b) materiały szkoleniowe,
c) zaświadczenie ukończenia szkolenia,
d) catering,
e) zakwaterowanie części Szkolnych Liderów(ek).
5. Szkolny Lider zobowiązuje się do:
a) Uczestniczenia i ukończenia Warsztatów dla Szkolnych Liderów,
b) wyboru dwóch Nauczycieli(ek) o kwalifikacjach najbardziej zbliżonych do tematyki OZE, do udziału w Projekcie,
c) wskazania jednego lub ewentualnie dwóch przeszkolonych w Projekcie Nauczycieli(ek), którzy(re) pełnić będą funkcję Opiekuna(ki) Grupy Uczniowskiej,
d) dostarczania Organizatorom Oświadczeń o wniesieniu niepieniężnego wkładu własnego w postaci wynagrodzeń osób uczestniczących w Projekcie,
e) nadzorowania realizacji Projektu na terenie Szkoły.
6. Organizatorzy zapewnią Uczniom(ennicom) biorącym udział w Projekcie bezpłatnie, z zastrzeżeniem zapisów ust. 12-13:
a) udział w stacjonarnych Zajęciach pozalekcyjnych w wymiarze 50 godzin dydaktycznych,
b) materiały szkoleniowe,
c) możliwość udziału w ramach Projektu w praktykach uczniowskich (dla min. 270 z 360 Uczniów(nic)),
d) zaświadczenie ukończenia szkolenia,
e) zaświadczenie ukończenia praktyk.
7. Uczeń(ennica) zobowiązuje się do:
a) uczestniczenia w zajęciach pozalekcyjnych o tematyce OZE realizowanych w ramach Projektu,
b) wzięcia udziału w opracowaniu projektu konkursowego i jego prezentacji,
c) uczestniczenia w praktykach uczniowskich (dotyczy min. 270 Uczniów(ennic))
8. Po wniesieniu przez JST pieniężnego wkładu własnego w ramach Projektu, Organizatorzy zapewnią Szkołom w ramach polepszenia zaplecza technicznego i przygotowania do realizacji zajęć z Uczniami(nicami) pomoce dydaktyczne:
a) mobilny zestaw edukacyjny do nauczania o technologiach OZE,
b) mobilny komputer z podstawowym oprogramowaniem
9. Pomoce dydaktyczne po zakończeniu udziału Szkoły w Projekcie, w tym wszystkich Uczestników(ek) i wywiązaniu się ze wszystkich zobowiązań wobec Organizatorów określonych w niniejszym Regulaminie zostaną przekazane Szkołom na własność.
10. Warunkiem ukończenia szkolenia lub warsztatu i otrzymania zaświadczenia ukończenia szkolenia/warsztatu jest uczestnictwo w co najmniej 80% czasu trwania zajęć stacjonarnych.
11. Uczestnik(czka) Projektu zobowiązany jest do:
a) dostarczenia do Biura Projektu dokumentów, o których mowa w §4 niniejszego Regulaminu najpóźniej na 3 dni robocze przed rozpoczęciem szkolenia,
b) stawienia się na szkoleniu / warsztacie i aktywnego udziału w zajęciach w wyznaczonym przez Organizatorów terminie i miejscu oraz potwierdzania swojego udziału podpisem na liście obecności,
c) wypełnienia wszystkich dokumentów w Projekcie zgodnie z prawdą,
d) natychmiastowego poinformowania Organizatorów o wszelkich zmianach w danych zawartych w jakichkolwiek dokumentach Uczestnika(czki) związanych z jego udziałem w Projekcie,
e) złożenia w Biurze Projektu innych dokumentów i wyjaśnień na żądanie Organizatorów,
f) udzielania informacji związanych z uczestnictwem w Projekcie instytucjom zaangażowanym we wdrażanie i kontrolę realizacji Projektu oraz POKL.
12. W przypadku:
a) rezygnacji Uczestnika(czki) z udziału w Projekcie niezgodnie z Zasadami rezygnacji udziału w Projekcie określonymi w §7 lub
b) nieukończenia szkolenia przez Uczestnika(czki) z przyczyn nieusprawiedliwionych lub
c) podania przez Uczestnika(czki) w jakimkolwiek dokumencie związanym z udziałem w Projekcie nieprawdziwych lub niekompletnych informacji,
Uczestnik(czka) (w przypadku niepełnoletności Uczestnika(czki) Rodzic lub Opiekun(ka) Prawny(a)) zobowiązany jest do zapłaty kary umownej w wysokości sankcji finansowych nałożonych na Organizatorów związanych z niekwalifikowanym w Projekcie udziałem Uczestnika(czki) z jego/jej winy.
13. Organizatorzy zastrzegają sobie prawo do dochodzenia odszkodowania przewyższającego karę umowną, o której mowa w ust. 12 przypadku nałożenia na nich kar finansowych w jakikolwiek sposób związanych z przyczynami, o których mowa w ust. 12.
§6. Zasady organizacji praktyk uczniowskich i konkursu
1. Organizatorem praktyk uczniowskich w zakresie określonym Projektem będzie Szkoła wspólnie z WAZE.
2. Do udziału w praktykach uczniowskich zostanie zakwalifikowanych min. 270 spośród 360 Uczniów(ennic) biorących udział w Projekcie.
4. Praktyki uczniowskie będą realizowane w przedsiębiorstwach posiadających siedzibę i/lub oddział/y na terenie woj. wielkopolskiego.
6. Praktyki uczniowskie realizowane będą zgodnie z programem praktyk zaakceptowanym przez Szkołę.
7. Praktyki uczniowskie realizowane będą pod nadzorem Opiekuna Praktyk.
8. W celu promocji, organizacji i monitoringu praktyk uczniowskich utworzony zostanie Internetowy Portal Współpracy Szkół z przedsiębiorcami, który będzie dostępny przez rok po zakończeniu praktyk.
9. Program praktyk dostępny jest na Portalu Projektu.
10. Za organizację i przeprowadzenie Konkursu odpowiada WAZE.
11. Nad przebiegiem Konkursu czuwa Kapituła Konkursowa.
10. W Konkursie biorą udział grupy uczniowskie składające się z dwunastu Uczniów(ennic).
12. Dla 5 Szkół, z których grupy uczniowskie zostaną wyróżnione w Konkursie przewidziane są nagrody w postaci dodatkowych zestawów do eksperymentów OZE.
13. Regulamin Konkursu dostępny będzie na Portalu Projektu.
§7. Zasady rezygnacji z udziału w Projekcie
1. Uczestnik(czka) Projektu zobowiązany jest zgłosić swoją rezygnację z udziału w Projekcie nie później niż na 10 dni roboczych przed planowanym terminem rozpoczęcia szkolenia/warsztatów/zajęć pozalekcyjnych. W przypadku nie wywiązania się z tego warunku i rezygnacji Uczestnika(czki) z udziału w Projekcie Uczestnik(czka) zobowiązany jest do zapłaty kary umownej i/lub odszkodowania, o których mowa § 5 ust. 12-13, chyba, że rezygnacja nastąpiła z przyczyn niezawinionych przez Uczestnika(czkę).
2. Organizatorzy zastrzegają sobie prawo skreślenia Uczestnika(czki) z listy Uczestników(czek) szkolenia/warsztatów/zajęć pozalekcyjnych w przypadku rażącego i zawinionego naruszenia przez Uczestnika(czkę) niniejszego Regulaminu lub działania na szkodę Organizatorów, w szczególności w przypadku nieobecności przekraczającej 20% godzin zajęć przewidzianych w Projekcie, bądź zaistnienia jakiejkolwiek sytuacji, o których mowa w § 5 ust. 12.
3. Uczestnik(czka) Projektu zobowiązany jest do zwrotu do Biura Projektu wszystkich otrzymanych materiałów szkoleniowych w przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 2 oraz na wypadek przerwania udziału w Projekcie lub nieukończenia szkolenia/warsztatów/zajęć pozalekcyjnych z jakiejkolwiek innej przyczyny - w terminie 3 dni od przerwania udziału w Projekcie.
4. W sytuacjach określonych w ust. 1 i 2 na miejsce Uczestnika(czki) do Projektu zostanie przyjęty(a) Kandydat(ka) umieszczony(a) na liście rezerwowej, w kolejności umieszczenia na liście rezerwowej.
§8. Prawa Organizatorów
1. Organizatorzy zastrzegają sobie prawo do odwołania i zmiany terminu szkolenia/warsztatów/zajęć pozalekcyjnych.
2. W przypadku odwołania lub zmiany terminu szkolenia/warsztatów/zajęć pozalekcyjnych, o którym mowa w ust. 1, Organizatorzy zaproponują Uczestnikowi(czce) alternatywny termin.
3. Organizatorzy mają prawo odwołać wszystkie szkolenia/warsztaty/zajęcia pozalekcyjne w przypadku rozwiązania umowy o dofinansowanie Projektu.
4. W przypadkach, o których mowa w ust. 1-3, Uczestnikowi(czce) nie przysługuje prawo do domagania się odszkodowania od Organizatorów, ani świadczeń zastępczych.
§9. Postanowienia końcowe
1. Zobowiązania Uczestników(czek) względem Organizatorów wynikające z udziału w Projekcie przedawniają się z upływem lat 10 od dnia ich powstania.
2. W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem decyzje podejmują Organizatorzy.
3. Organizatorzy zastrzegają sobie możliwość wprowadzania zmian w Regulaminie.
4. Wszelkie zmiany w Regulaminie wprowadzane będą w formie pisemnej oraz publikowane na Portalu Projektu.
1 Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi rozumiany jest jako uczeń z rozpoznanymi indywidualnymi potrzebami rozwojowymi edukacyjnymi, jak również indywidualnymi możliwościami psychofizycznymi, wynikającymi w szczególności: z niepełnosprawności, z niedostosowania społecznego, z zagrożenia niedostosowaniem społecznym, ze szczególnych uzdolnień, ze specyficznych trudności w uczeniu się, z zaburzeń komunikacji językowej, z choroby przewlekłej, z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych, z niepowodzeń edukacyjnych, z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi, z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
Potwierdzeniem rozpoznania indywidualnych potrzeb edukacyjnych jest orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz o potrzebie indywidualnego nauczania. Nowe orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydaje się według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacja Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Jednocześnie zachowują moc orzeczenia odpowiednio o potrzebie kształcenia specjalnego, o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz o potrzebie indywidualnego nauczania wydane przed dniem wejścia w życie ww. rozporządzenia.